Categorie 1Uncategorized

BELOFTEN & VERTROUWEN

By november 6, 2020 maart 12th, 2021 No Comments

‘Vanmiddag is het af!’, roep je snel als je collega vraagt waar jouw reactie blijft. Een belofte met de beste bedoelingen. Maar wist je dat je met beloften ook vertrouwen kunt beschadigen? En dat heeft niet alleen te maken met het wel of niet nakomen ervan. Vertrouwen heb je nodig om iets te bereiken met medewerkers, partners of anderen. Want samen kom je verder.

Relatie

Mensen beloven dingen om de relatie met een ander positief te beïnvloeden. Bijvoorbeeld zoals hierboven, omdat je collega gefrustreerd raakt door jouw late reactie. Je hebt begrip voor de emoties en je hoopt met een belofte de ander weer gerust te stellen. Ook voor het aangaan van nieuwe relaties worden beloften ingezet. Hiervan zie je talloze voorbeelden in reclame, maar ook in de werving van nieuwe medewerkers. Een mooie belofte kan helpen om mensen over de streep te trekken. Maar beloften hebben niet altijd een positieve invloed. Soms kan een belofte het vertrouwen juist beschadigen.

Praktisch

Je denkt misschien: zolang ik mijn belofte nakom, is er niets aan de hand. Helaas, zo simpel ligt het niet. Vertrouwen komt in verschillende soorten. Je beloften nakomen is altijd belangrijk natuurlijk. Dit heeft invloed op het praktisch vertrouwen in jou. Praktisch vertrouwen verdien je door authentiek en consequent te zijn, door steeds te doen wat je zegt. Daardoor gaan mensen erop vertrouwen dat je de klus klaart en doet wat je belooft. In zakelijke relaties zorgt dit ervoor dat je professioneel overkomt.

Emotioneel

De andere soort is emotioneel vertrouwen. Hierbij gaat het erom dat mensen voelen dat je aan hun kant staat en dat je hen respecteert. Emotioneel vertrouwen gaat een stapje verder dan beloftes nakomen. Je integriteit en hoe je met anderen omgaat, staan bij emotioneel vertrouwen centraal. Beloof je iets om gedoe te voorkomen zodat je snel de volgende stap kunt zetten? Of uit respect voor de ander waarmee je het beste voor hebt? Alleen als jouw belofte samengaat met respect en integriteit, wek je vertrouwen op een dieper niveau. Dit type vertrouwen is nodig voor leiderschap, en om met verschillende partijen complexe vraagstukken op te lossen.

Rode vlaggen

Je kunt mensen overigens niet makkelijk voor de gek houden om dieper vertrouwen te winnen. De rode vlaggen gaan direct omhoog als er twijfels zijn over jouw intentie. Dat zit soms in kleine details. Je belofte is bijvoorbeeld te groot om geloofwaardig over te komen, of je belooft iets net te snel. In de oudheid hadden ze al door hoe gevoelig dit ligt. Dit blijkt uit citaten die dateren van voor onze jaartelling: ‘wie snel beloften aflegt, is niet te vertrouwen’ zei de Chinese filosoof Lao-Tse, en: ‘veel beloven, verzwakt het vertrouwen’ aldus de Romeinse dichter Horatius.

Samengevat

Niet alleen wat je doet, maar ook wat je belooft en hoe je het belooft, maken verschil in het vertrouwen dat je krijgt. Beloften kunnen je helpen om vertrouwen te winnen, maar alleen als je intentie, houding en gedrag naar de ander oprecht, integer en respectvol zijn. En als je jouw beloften nakomt natuurlijk. Door te werken aan praktisch én emotioneel vertrouwen, zorg je voor de beste basis voor een duurzame samenwerking.

 

Stempl coacht bestuurders en directeuren in hun communicatie en interactie met anderen. Meer weten over wat Stempl voor jou kan betekenen? Neem contact op!