Categorie 1Uncategorized

WERVEN VANUIT JE VEZELS

By januari 17, 2020 maart 12th, 2021 No Comments

Employer branding kun je niet los zien van je organisatie. De visie van je bedrijf moet in alle vezels van je organisatie terug komen. Ook bij de werving van nieuwe mensen.

In het boek Reinventing organizations schrijft managementonderzoeker Frederic Laloux over ‘cyane organisaties’: bedrijven die organiseren vanuit zelfsturing, heelheid en een evolutief doel. Dat gezamenlijke en breed gedragen doel is overal in het bedrijf terug te zien. Ook het aantrekken van medewerkers zou één op één je visie op organiseren moeten weerspiegelen. Niet alleen wat je laat zien van je organisatie is van belang, maar vooral ook hóe je dat doet.

Het werven van nieuwe mensen begint vaak met een leugen, stelt Laloux in Reinventing organizations (2016). “Als kandidaat proberen we de show te stelen, waarbij we alles wat niet zo schitterend is, achterhouden. De organisatie doet hetzelfde (er is een hele bedrijfstak opgekomen van ‘werkgeverspositionering’ waar geprobeerd wordt een positieve draai te geven aan hoe fantastisch een bepaalde werkomgeving voor mogelijke kandidaten is). En dus beginnen beide kanten met proberen elkaars pretenties te doorzien. Zouden we een oprecht en bezield rekruteringsproces kunnen uitvinden waarin kandidaten en werkgever hun maskers laten vallen en elkaar vanuit heelheid ontmoeten?”

Het mooie is: dat oprechte en bezielde rekruteringsproces is misschien wel dichterbij dan je denkt. Je werving hoeft niet te beginnen met een leugen. Door een goede verbinding te maken tussen de visie van je bedrijf, de ervaringen van je medewerkers en hoe je communiceert met werkzoekenden, draag je uit waar je als bedrijf voor staat. Zonder masker en zonder vertekend beeld, zoals het écht is.

Zo kunnen werkzoekenden aan de manier waarop een organisatie werft al zien met wat voor bedrijf ze te maken hebben. Staat in jouw bedrijf zelforganisatie centraal? Laat de werving dan niet over aan een externe recruiter. Organiseer je meer vanuit heelheid? Breng geïnteresseerde kandidaten dan snel in contact met je medewerkers in plaats van een filmpje te laten zien. Juist de manier waarop je in contact treedt laat zien hoe jouw organisatie werkt.