Uncategorized

FOCUS IN JE WERVING

By januari 8, 2021 maart 12th, 2021 No Comments

Snel meer focus in je arbeidsmarktcommunicatie? Maak het jezelf gemakkelijk. Jouw collega’s kunnen je fantastisch helpen. Zij zijn namelijk experts in het werken bij jouw organisatie. En ze hebben allemaal een keer gesolliciteerd. Hoe je hun ervaring en expertise benut? Heel eenvoudig, door hen de volgende vragen te stellen.

1. Hoe ben je deze baan op het spoor gekomen?

De antwoorden op deze vraag geven je inzicht in de route die mensen bewandelen voordat ze bij de organisatie solliciteren. Werden ze getipt door een collega? Kwamen ze de vacature tegen op een banensite? Of hadden ze de organisatie al langer in het vizier en was het wachten op de juiste vacature? Vraag ook meteen even wat hun volgende stappen waren. Hebben ze gebeld voor informatie? De website bezocht? Een dag meegelopen? Zo kun je versterken wat werkt en ontdek je wat beter kan.

2. Welke social media gebruik je?

Met deze vraag krijg je helder op welke kanalen je jouw vacatures het beste kunt delen om in beeld te komen bij potentiële kandidaten. Soms zie je duidelijke verschillen tussen functiegroepen. Erg handig om te weten als je jouw tijd en budget voor werving zo gericht mogelijk wil inzetten. Wacht trouwens niet met delen op social media tot je een vacature hebt. Naamsbekendheid is namelijk superbelangrijk voor effectieve werving.

3. Waarom heb je op deze baan gesolliciteerd?

Deze vraag geeft inzicht in de beweegredenen van mensen om bij de organisatie te solliciteren. Die beweegredenen kunnen heel verschillend zijn, zoals een baan dichter bij huis, een interessant takenpakket of goede verhalen van anderen over de sfeer. Als je opvallende rode lijnen ontdekt in de beweegredenen van mensen, kun je die informatie gebruiken om potentiële kandidaten nog gerichter aan te spreken met wat belangrijk voor hen is.

4. Wat is het grootste verschil met je vorige werkgevers?

De antwoorden op deze vraag geven je inzicht in de onderscheidende punten van jouw organisatie. Vaak hebben medewerkers eerder voor soortgelijke organisaties gewerkt. Is het bij jou misschien makkelijker om met werkdagen te schuiven? Is alles professioneler geregeld? Heb je meer inspraak als medewerker? Allemaal zaken waarmee je het werken bij jouw organisatie positief en onderscheidend op de kaart kunt zetten.

5. Met welke drie woorden zou je de organisatie typeren?

Deze vraag geeft je zicht op hoe mensen de organisatie ervaren. Typeren ze de organisatie als stabiel of flexibel? Ligt de nadruk op mensen of op procedures? Met deze informatie kun je de juiste verwachting scheppen bij potentiële kandidaten over hoe het is om bij jou te werken. Zo trek je de sollicitanten die echt bij de organisatie passen. Een ander voordeel is dat minder mensen voortijdig afhaken vanwege verkeerde verwachtingen, en dat bespaart je veel tijd en geld.

Tot slot

Met deze 5 basisvragen krijg je snel inzicht in wat mensen zoeken in een baan, wat de organisatie kenmerkt en waarmee je de organisatie kunt onderscheiden. En je weet waar je potentiele kandidaten kunt bereiken. Hiermee heb je de belangrijkste ingrediënten boven tafel voor meer focus in je arbeidsmarkcommunicatie.