Uncategorized

VERHUIZEN VAN BAAN

By maart 4, 2021 maart 12th, 2021 No Comments

Wat heeft werven te maken met verhuizen? Onlangs kreeg ik, Marieke, de sleutel van ons nieuwe huis en ging ons oude huis in de verkoop. Ik zag veel parallellen met werving. Niet zo gek eigenlijk, want voor medewerkers is een nieuwe baan eigenlijk een nieuw werk-thuis. 

Soms helpt een goede metafoor beter dan het beste boek. Dus vergeet even de theorie over candidate experience, candidate journey en employer branding, en ga gewoon na wat voor jou werkt in de praktijk. Of lees verder over mijn verhuis-ervaringen, mogelijk helpen die jou ook.

Jouw huis is niet voor iedereen

Net als op de woningmarkt levert jouw aanbod voor een nieuw ‘werk-thuis’ het meeste op als je je richt op de juiste doelgroep. Voor wie is deze plek aantrekkelijk? Een nieuwbouwhuis met 5 slaapkamers is wat anders dan een appartement met lift. Richt je daarom in tekst en beeld specifiek op de groep waarvoor je het meest aantrekkelijk bent. Ons relatief nieuwe huis met veel slaapkamers in een kinderrijke buurt verkochten we natuurlijk aan een jong gezin met een kind (en een hond).

Niet zoeken, toch vinden

Ons oude huis was fijn. Ruim, weinig onderhoud en in een leuke buurt. Ik hield het aanbod van makelaars dus niet echt in de gaten, maar ik kijk wel regelmatig op social media. En ineens was het daar: ons droomhuis! Zichtbaar zijn op plekken waar mensen niet actief zoeken loont. Jouw ideale kandidaat is misschien helemaal niet ontevreden op zijn huidige plek.

Help met orienteren

Geef mensen een blik naar binnen, ook als je (nog) niet zoekt. Zo help je mensen met oriënteren. Des te beter weten zij straks wat ze willen en is hun keuze voor jouw organisatie een bewuste. Ik keek altijd al graag op Funda. Binnenkijken, dromen van mogelijkheden en me oriënteren op eventuele wensen. Mede daardoor herkende ik ons droomhuis direct toen het voorbij kwam.

Beeld staat op een

Waar keek ik dan naar op Funda? De foto’s natuurlijk! Beschrijvingen en andere informatie volgen pas als je aandacht is getrokken. Je wil een huis eerst voor je zien. Hoe zou het zijn om daar te wonen? Op basis van die eerste indruk valt al veel af. De achtergrondinformatie en voorwaarden worden pas in tweede instantie interessant. Zorg dus dat de eerste indruk ‘spot on’ is.

Geef een reeel beeld

Een zeer levendige buurt, nog in oorspronkelijke staat. Iedereen weet wat er met deze mooie woorden bedoeld wordt. En het is waar, ieder nadeel heeft een voordeel, zeker voor de juiste doelgroep. Maar zaken mooier voorspiegelen dan de werkelijkheid werkt in je nadeel. Onze oude tuin was voor de verkoop wel héél voordelig gefotografeerd. Dat zorgde voor extra belangstelling, maar voor de helft van de kijkers was de kleine tuin een breekpunt. Die tijd hadden we beter kunnen besteden aan kijkers die juist zochten naar een kleine tuin.

Een verbeterplan voor het aantrekken van de juiste mensen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Je eigen ervaringen kunnen een prima startpunt zijn. En wil je dan ook nog een stap verder gaan? Neem dan gerust even contact op!